Migrationsministern (140324) Hej och tack för Din vänliga förfrågan till Jan Björklund om ett möte om nyinvandrade elevers utbildning skrev den politiska assistenten. Dessvärre är Jans kalender redan så hårt uppbokad under våren att han vill hänvisa er till Folkpartiets riksdagsledamot Roger Haddad som är ledamot av Utbildningsutskottet. Men tid att satsa 330 miljoner för att lappa och laga en utbildning för nyinvandrade elever som aldrig fungerat finns det, funderade jag.
Besvärliga gode män och vårdnadshavare Engagerade aktiva gode män och vårdnadshavare som står upp för unga ensamkommandes bästa men har en annan uppfattning än socialtjänsten vad det innebär betraktas inte sällan som besvärlga. Oavsett hur rätt en god man vårdnadshavare har i sak ogillar socialtjänsten i vissa av landets kommuner att ifrågasättas.
Några nya uppdrag i dessa kommuner kan inte en
besvärlig god man eller vårdnadshavare räkna med, vilket
såklart är fel men ändå kan kännas som en lättnad och för övrigt är det nog Socialtjänsten som orsakar besvären.
Trots alla kontakter, samtal och möten med vuxna kring ungdomarna är uppdraget i grunden ett ensamarbete. Behovet av att dela erfarenheter och upplevelser med andra känns emellanåt angeläget då tankarna på ungdomarna och deras tillvaro aldrig är långt borta.
Inte för nära inte för långt ifrån men alltid till hands har varit mitt val av förhållningssätt till ungdomarna.
Men, ett mål är bara ett mål som vardagens verklighet inte bryr sig om därför blir ungdomarnas oro också min oro, deras besvikelser och förhoppningar mina och deras glädje min glädje.
Det är liksom inte mycket att göra åt, det bara är så.
.
I anvisningar, lagtexter och konventioner påminns gode män om att ungdomens bästa är målet med uppdraget och samverkan med vuxna omkring ungdomen en förutsättning för att nå det målet.
Oftast fungerar samarbetet bra men många gode män vittnar också om motsatsen.
Engagerade ansvarsfulla gode män som är inställda på samarbete kan inte räkna med att socialsekreterare, personal på boendet, skolledning eller överförmyndare alla gånger har samma inställning.
Ingenting är självklart kan man konstatera lite uppgivet med tanke på omgivningens rådande okunnighet om den gode mannens uppdrag och anställdas ibland obegripliga ointresse för de ungdomar man förväntas hjälpa.
Ett stort bekymmer är våra folkvalda politikers ointresse att idag uttnyttja undantagsregeln i Dublinförordningen som man gjorde 2008 när det gällde Grekland. När man som god man varit med när unga människor skickas iväg till ett EU land ungdomen passerat på sin väg till Sverige undrar man vad humaniteten tagit vägen, varför viljan att hjälpa är så långt borta och hur det kommer sig att politiker inte inser det rimliga i att unga människor ska ha rätt att få sin ansökan om asyl prövad i Sverige. För Limbo ungdomarna är livet en tillvaro mellan himmel och helvete. De får inte stanna i Sverige men beslutet om avvisning verkställs inte.
Korta skoldagar, få ämnen och placering i språkintroduktions klasser upp till 3 år, separerade från den reguljära utbildningen och skolans övriga elever, så ser situationen ut för många nyanlända elever i flertalet av landets kommuner. Skolverkets betonar att "speciellt betydelsefulla är de bestämmelser som gäller skolans likvärdighet, elevens tillgång till utbildning och särskilt stöd samt utbildningens anpassning till elevens individuella behov och förutsättningar." Men varken Skolverkets anvisningar eller den nya skollag som trädde i kraft i juli 2011 har gjort något större intryck på ansvariga politiker i kommunerna som anser att 3-4 timmar om dagen motsvarar heltidsstudier och 4-6 ämnen är tillräckligt för ensamkommande ungdomar som därmed varken ger ungdomarna eller engagerade kunniga lärare en chans. En undermålig utbildning är inte bara är en besvikelse för ungdomen som försvårar deras möjligheter till ett bra yrkesval med goda framtidsutsikter det är också en förlust för samhället som inte tar tillvara på den resurs ungdomen är och till en bra integration i det svenska samhället. Unga asylsökande har blivit en affärsidé Att många anordnare av boenden för ensamkommande ungdomar har de bästa avsikter och eftersträvar en bra verksamhet finns ingen anledning att betvivla. Tyvärr förekommer också motsatsen, verksamheten planeras utifrån ekonomiska kalkyler som inte tar hänsyn till ungdomens bästa. Generösa bidrag från myndigheter försvinner ned i ägarnas fickor eller i den kommunala budgeten i stället för att komma ungdomarna till godo.
Vid besök på olika boenden har jag vid ett antal tillfällen förväxlat ensamkommande barn med pesonal. Som god man har jag också haft förväntningar på mig att hos Skatteverket söka ID kort för en person som enligt flera vuxnas bedömning uppenbart var över tjugo år men på ID kortet skulle det stå att han var sexton år som var Migrationsverkets åldersbedömning.
Frågan om ungdomens ålder är en het potatis och att som god man ifrågasätta ungdomens ålder ställer till en del problem och tillvaron kan bli ganska svajig.
På senare tid har flera uppmärksammade beslut av Migrationsverket upprört en bredare allmänhet och föranlett Riksdagens Socialförsäkringsutskott att kalla ledningen för Migrationsverket till ett möte. Ett möte som varit klargörande enligt en ledamot i utskottet utan att närmare gå in på vad som klargjorts. Kritiker anser för övrigt att överföringar till Italien skall stoppas då förhållandena där inte uppfyller EU:s krav på en bra mottagning, att de 108 barn och ungdomar som Migrationsverket hitintills i år beslutat överföra till Italien uppger att de aldrig sökt asyl i Italien anses inte ha någon betydelse i sammanhanget. För övrigt är det inte bara Italien som är ett olämpligt mottagarland det gäller också stater som Ungern, Rumänien, Slovenien, Cypern och Litauen enligt vad unga asylsökande berättat, olika organisationer rapporterat och dit överförs också unga människor.
Socialförsäkringsutskottet har möjlighet att föreså riksdag och regering att undantagsregeln i Dublin ll ska tillämpas för att stoppa överföringar samt föreslå lagändringar som bättre ligger i fas med FN:s Barnkonvention. Men även om enskilda ledamöter i utskottet uttalat sig om förändringar är det inte särskilt troligt att det blir varken lagändringar ellet beslut om att utnyttja undantagsregeln i Dublin ll. Anpassningen till EU och gemensamma asylregler är vad som gäller nu och enskilda ledamöter i Sveriges Riksdag sticker under sådana omständigheter inte ut hakan utan anpassar sig till partiers eller alliansers taktiska ställningstaganden, säkert inte utan vånda, men utan hänsyn till unga människor livssituation.
Här skulle 30 miljoner människor kunna bo, sa han eftertänksamt samtidigt som han blickande ut över det vidsträckta uppländska öde höstlandskapet. Förundrad över hur stort landet han kommit till var satte han upptäckten av allt outnyttjat utrymme i relation till sin egen situation och drog slutsatsen att det rimligen borde finnas plats för honom också, men så var det inte. Vi var på väg från Stockholm till en liten ort i Uppland långt ute på landet för att besöka ett konsultstött familjehem. På HVB var över 25 underåriga inskrivna, några med PUT, en del var Dublinungdomar, andra hade fått avslag eller väntade besked. En osalig samling underåriga i tre våningar, att komma därifrån till ett familjehem var en dröm som nu skulle besannas för en ung kille från Afghanistan som fått avslag på sin asylansökan och sina överklaganden i två instanser men nu ändå fick chansen till ett bra boende och bekymren för framtiden kunde för några timmar trängas undan
2013 anordnar Migrationsverket, Länsstyrelserna, Migrationsverket och SKL i ett samarbetsprojekt som delvis bekostas av EU utbildning för gode män på fyra platser i landet. Att initiativ tas för att utbilda gode män är naturligtvis bra men mindre bra är, att utbildningar av den här typen blir ett subsitut för en obligatorisk enhetlig nationell utbildning för gode män, som därmed skjuts på framtiden. Eller ska det här ses som en början. Advokater och vi andra Vid den muntliga förhandlingen gjorde jag ett yttrande som fick Migrationsverkets advokat att missbelåten och irriterad. Det enda jag sa var, att det inte är rimligt att begära att ungdomen skall kunna svara detaljrikt på frågor om händelser som om det hänt förra veckan när de i själva verket hände för över ett halvår sedan. Vid ett annan muntlig förhandling för något år sedan ifrågasatte jag varför Migrationsverkets advokat i sin argumentering bortsåg från två läkares bedömning av ungdomens förmåga att minnas traumatiska händelser.
Ringde Farahn i Dar es Salaam igår, idag ringde han tillbaka. I stora drag var allt bra, berättade han, jobb på restaurang men knappt om pengar. Svenskan var fortfarande klockren men han behövde lite pengar sa han. Jag lovade att ordna det.
Situationen i södra och mellersta Somalia har numera karaktären av icke väpnad konflikt skriver Migrationverket Beslutet kommer förmodlgen även gälla de somalier som lämnade Somalia när de rådde väpnat konflikt och i månader eller år försökt ta sig till Europa och som är ovetande om Migrationsverkets ställningstagande.
Hur är det med rättssäkerheten egentligen, undrar jag efter ett möte med biträdet för en av grabbarna.
Vad är orsaken till att varken skolledning eller utbildningsnämnd visar något intresse för att inkludera nyanlända elever i skolan, tänker jag efter ett möte med rektorn för språkintroduktions programmet. -Du som är så engagerad kan väl göra någonting, sa hon efter en stunds diskussion utan att egentligen mena det.
Under den närmare två timmar långa förhandlingen på Migrationsdomstolen tittade jag väl sådär 300 gånger på de tre nämndemännen för att få en uppfattning eller antydan om vad de tänkte och hur de skulle kunna tänkas besluta. Men mitt tittande gav inget resultat. Några veckor senare när det beslutet kom visade det sig att de var negativa till att ändra på Migrationsverkets beslut.
Därför blir undantagen så glädjande och i ärlighetens namn oväntade men mycket välkomna.
Ensamkommande underåriga har rätt till ett offentligt biträde som är lämplig för uppgiften, skriver Statskontoret i en nyligen offentliggjord rapport.
Flykingströmmarna i världen tilltar, orättvisor består och som en följd av detta kommer enligt MV nuvarande prognoser fler än 4000 unccompanied minors söka asyl i Sverige 2013.
Kammarrätten meddelade, att de inte beviljade prövningstillstånd, ett besked som inte var överraskande eftersom prövningstillstånd bara meddelas bara ytterst sällan vilket även erfarna duktiga jurister får erfara försöker beveka Kammarrätten. Överaskande var emellertid att det offentliga biträde tillerkändes 1553 kr varav 1242 kr för arbete och 311 kr för mervärdesskatt, utan att ha gjort någonting. Jag hann skaka hand med migrationsminster Tobias Billström och hans pressekreterarare innnan de hastade vidare med SÄPO i släptåg efter ha invigt ett nytt HVB för ensamkommande unga asylsökande norr om Stockholm.
|